بازیِ “هر کی هر چی دستشه همون بسِشه”
19 اکتبر, 2022بازیِ ” اِندِ طراحی”
19 اکتبر, 2022خلاصه
شرکت کنندگان به مشکلات نامحدود و بنیادی که راه حلی برای آنها وجود ندارند، پاسخ می دهند.
به درد کی یا کِی یا کجا می خوره؟
- تکمیل موفقیت آمیز یک پروژه
- هدایت پروژه با یک روش جدید و بهتر
- شاداب نمودن یک جلسه
- شروع روز
- آموزش مدیران
- سمینار روزانه
- سمینار دو روزه
زمان
5 الی 10 دقیقه
آموختنی ها
مشکلات نامحدود اثر قابل ملاحظه ای در تحریک خلاقیت دارند.
نیازها
لوازم التحریر برای تمامی شرکت کنندگان
روش بازی
به شرکت کنندگان جهت پاسخ به یک مسأله 3 دقیقه زمان اختصاص دهید. در طی این زمان انتظار زیادی از آنها وجود ندارد، اما تنها ارائه یک پاسخ توسط آنها از اهمیت خاصی برخوردار است، حتی اگر پاسخ فوق تا حدودی باور نکردنی و نامعقول باشد. بعد از 3 دقیقه از چند تن ازآنان تقاضا کنید که پاسخ هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند نمایند.
اولین مسأله را به صورت زیر مطرح کنید:
“راهی را جهت کاهش آلودگی ریزگردها طی 30 روز آتی کشور ارائه نمائید. شما 3 دقیقه فرصت دارید، شروع!” بعد از اینکه 3 دقیقه به پایان رسید، از افراد بخواهید اگر دوست دارند ایده هایشان را به مدت 5 دقیقه برای هم مطرح کنند و اگر امکان دارد ایده ای یکپارچه شده مطرح کنند.
سوالات کاربردی
- به هنگام سوالات مشکل، آیا افراد به راحتی کنار کشیدند؟ چه اتفاقی رخ داد؟ چه عکس العملی نشان دادند؟
- 2- افراد چه نوع پاسخ هایی ارائه نمودند؟ آیا پاسخ ها کاملاً مفید بودند؟
- مشکلات بنیادی چگونه باعث تحریک خلاقیت می گردند؟ مکانیزم زیربنائی آن چیست؟
- چالش های بنیادی در صنعت شما کدام هستند؟
- آیا شرکت ها برای توسعه یک ایده جدید به طور منظم از چالش های بنیادی می تواند استفاده کند؟ چرا؟
در صورتیکه زمان کافی در اختیار دارید
اگر زمان شما محدود نیست سوالات بنیادی بیشتری مطرح کنید از جمله:
- به ما بگوئید چگونه یک ماشین بسازیم که مردم بتوانند در زمان سفر کنند.
- راهی پیشنهاد کنید که یک نفر را با قیمت یک بلیط مترو به کره ماه بفرستیم.
- قله اورست را در نظرات مجسم کنید-طراحی ارائه نمائید که بتوانید قله اورست را به صورت افقی روی زمین قرار داده و آنرا به جا دیگری از دنیا منتقل کنیم.
- شما می بایست تا فردا ظهر 1 میلیارد تومان فراهم کنید به ما بگوئید چگونه این کار را انجام می دهید.
پیشنهاد
در ارتباط با کسب و کار خود، سوالات بنیادی بیشتری مطرح نمائید. یا از گروه بخواهید که سوالاتی از این قبیل ارائه دهند. مثلاً اگر شما در یک شرکت مخابرات کار می کنید بپرسید “یک تلفن کامل(بی نقص) در 100 سال آینده چگونه خواهد بود” برای پاسخ به سوالات به افراد 3 دقیقه فرصت دهید و سپس سوال دیگری مطرح کنید.
توجه
کلید موفقیت در این بازی این است که به شرکت کنندگان یادآوری کنید که در آخر برای هر یک از سوالات حداقل یک جواب ارائه نمایند. افراد همیشه جواب هایی برای سوالات دارند اما از اینکه دیگران در پاسخ آنها سهیم باشند، ناراضی هستند. همچنین می توانید در این بازی از تکنیک پیشنهاد بی نام هم استفاده کنید، یعنی افراد پیشنهادات خود را بدون نام مطرح کنند و مدیر بازی اقدام به خواندن پیشنهادهای افراد بکند.