شما در حال انجام نسخه کامل تست “ارزیابی مهارت های خلاقیت مدیران-اِپشتاین” هستید. این تست به صورت علمی(مستندات علمی تهیه این تست در این مقاله  و این مطلب قابل مطالعه است) میزان هشت نوع از مهارت ها را اندازه‌گیری می‌کند که مدیران برای پرورش و برانگیختن بروز، بیان و ارائه خلاقیت در سایرین به آن نیاز دارند. اگرچه این تست برای محیط‌های کاری و تجاری طراحی شده اما برای والدین، آموزگاران و اساتید نیز قابل استفاده است. این تست به صورت علمی با حجم نمونه ای شامل بیش از 1337 نفر از مدیران که بیشترشان آمریکایی و کانادایی بوده‌اند، آزموده و تأیید شده و حاصل 25 سال پژوهش‌های آزمایشگاهی و میدانی دکتر رابرت اِپشتاین است. این دانشمند یکی از بزرگترین متخصصان حوزه خلاقیت فردی و توسعه دهنده نظریه زایایی در خلاقیت (Generativity Theory) است که یکی از نظریات علمی معتبر در حوزه خلاقیت به حساب می‌آید.

بیشتر افراد می توانند این تست را در کمتر از 15 دقیقه تکمیل کنند، هیچ پاسخ درست یا غلطی در سوالات وجود ندارد. فقط کافی است گزینه پاسخی را انتخاب کنید که به نظر می‌رسد بهتر گویای شرایط شما است. بعد از پاسخ به سوالات، به شما گزارشی همراه با ذکر امتیاز توانایی شما(بر حسب درصد) به همراه توضیح این ارائه خواهد شد که امتیاز شما چه معنا و تفسیری دارد. این تست تنها یک نقطه شروع است(اگر پیشتر این تست را تکمیل کرده اید سابقه شما در این صفحه قابل مشاهده است)، وقتی که شما امتیاز تست خود را بدانید راه های زیادی برای بهبود و توسعه مهارت های مدیریت خلاقیت پیش رویتان خواهد بود. یکی از بهترین راه‌ها استفاده از بازی های تقویت خلاقیت است که در همین سایت به صورت رایگان قرار داده شده اند(برخی موارد خاص رایگان نیستند). همچنین در صورت تمایل شما می‌توانید در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی توسعه خلاقیت فردی که توسط آقای شریف رضوی برگزار می‌شود نیز شرکت کنید(اطلاعات بیشتر در این صفحه: زمانبندی برگزاری دوره‌های مدرسه خلاقیت شریف رضوی).

اگر شما در حال انجام پژوهشید و نیازمند اطلاعات خام هستید یا قصد دارید این تست را روی یک گروه انجام دهید(با اهداف تجاری، پژوهشی، تکلیف کلاسی یا سایر موارد مشابه) برای اطلاعات بیشتر از طریق این فرم(تماس با من) درخواست خود را ارسال کنید یا با تلفن مندرج در صفحه اول سایت تماس بگیرید.

اگر شما به تقویت و افزایش بازده خلاقانه شخصی خودتان علاقه مندید، ممکن است به انجام تست “ارزیابی مهارت های خلاقیت فردی-اِپشتاین” علاقه مند باشید که میزان چهار نوع از مهارت‌ها را اندازه‌گیری می‌کند که افراد برای بیان و ارائه خلاقیت‌شان به آن نیاز دارند. می توانید به این تست از این لینک دسترسی داشته باشید: تست ارزیابی مهارت های خلاقیت فردی-اِپشتاین.

بروز، ظهور و وقوع خلاقیت در یک سازمان نباید به شانس و اقبال واگذار شود، بویژه در جهان امروز که به دلیل محیط دائم در حال تغییر درون و بیرون سیستم، به طور دائم سازمان را با مسائل و مشکلات متعدد و جدیدی مواجه می کند. مکانسیم‌های تولید و زایش خلاقیت می‌تواند درون تمام سیاست‌ها و رویه‌های سازمانی تعبیه شود: سیستم تشویق، شکل و شمایل برگزاری جلسات، ارزیابی‌ها، ساختار اهداف سازمانی، چیدمان و طراحی داخلی دفتر کار، و سایر موارد مشابه. از این رو آموزش مدیریت خلاقیت تنها یکی از راه‌های متعدد برای برانگیختن خلاقیت در سراسر یک سازمان است.

قبل از انجام تست تعدادی سوال پایه برای جمع‌آوری اطلاعات دموگرافیک پرسیده می‌شود. این اطلاعات برای اهداف علمی-پژوهشی و بهبود تست‌های آتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به صورت کامل محرمانه خواهند بود.

برای اطمینان از دقیق بودن نتیجه تست حتماً تمام جاهای خالی را پر کنید.

تکمیل موارد ستاره‌دار * یا دارای عنوان (Required) الزامی هستند.

تعداد دفعات تکمیل فرم: [gpls form=”6″ action=”count”] بار از [gpls form=”6″ action=”limit”] بار ممکن، باقیمانده دفعات مجاز: [gpls form=”6″ action=”remaining”]

 

مشخصات:(Required)
اگر عضو سایت نیستید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. اگر عضو سایت نیستید ایمیل خود را وارد کنید.
محل سکونت:(Required)
آیا در زمینه مدیریت خلاقیت تا کنون آموزشی دیده‌اید؟(Required)
Please enter a number from 0 to 99.اگر در حوزه آموزش فعال هستید(معلم، استاد دانشگاه یا آموزشگاه هایی که مرتبط با حوزه های خلاقانه هستند، تعداد سالهای آموزشی خود را درج کنید)تعداد کارمندان، دانشجویان یا دانش آموزانی که به طور مستقیم هم اکنون زیر نظر شما فعال در قالب کاری یا آموزشی فعال هستند.
به طور کلی در حال حاضر افراد تحت سرپرستی شما (کارکنان، مدیران زیردست، دانشجویان، دانش آموزان و…) چقدر خلاقیت از خود بروز می دهند؟(Required) آیا به نظر شما افراد تحت سرپرستی تان فقط گاه و گداری رفتارهای خلاقانه دارید یا این موضوع همیشه و در همه روزهای کاری یا آموزشی در مجموعه‌تان اتفاق می‌افتد. اگر در مجموعه تحت سرپرستی شما تقریباً هیچ کار خلاقانه ای را نمی بینید، “خیلی کم”را انتخاب کنید و اگر تقریباً همیشه و همه جا کارها و رفتارهای خلاقانه به وضوح برایتان قابل مشاهده است”بسیار زیاد” را انتخاب کنید، در غیر این صورت از 1 تا 9 به خودتان امتیاز بدهید.
خلاقیت در سازمان شما چه میزان اهمیت و ارزش دارد؟(Required) پرداختن به خلاقیت و انجام امور خلاقانه سازمان یا محل آموزش شما چقدر موضوع مهمی است. اگر این موضوع در سازمان شما هیچ ارزش و اهمیتی ندارد، “به هیچ وجه”را انتخاب کنید و اگر خلاقیت در سازمان شما موضوعی مهم و با ارزش به حساب می آید،”به شدت” را انتخاب کنید، در غیر این صورت از 1 تا 9 به میزان رضایت‌تان امتیاز بدهید.
به عنوان مسئول/مدیر/سرپرست/استاد یا معلم هر چند وقت یکبار خلاقیت خود را بروز می دهید؟(Required) اگر این خیلی خیلی کم خلاقیت خود را بروز می دهید، ” به ندرت “را انتخاب کنید و اگر تقریباً همیشه خلاقیت خود را بروز می دهید یا کارهای خلاقانه می کنید،”بیشتر اوقات” را انتخاب کنید، در غیر این صورت از 1 تا 9 به میزان موفقیت‌تان امتیاز بدهید.

تست"ارزیابی مهارت‌های خلاقیت مدیران-اِپشتاین"

برای هر سوال، موردی را انتخاب کنید که با خصوصیات شما بیشترین همخوانی و تطابق را داشته باشد.
1- هر از چند وقت یکبار جای چیزهایی که توی دفتر کارم هست را تغییر میدهم‬.‬‬‬‬‬‬‬(Required)
2- من هیچ فایدهای نمیبینم که کارکنان، آموزشهایی در حوزههایی خارج از تخصصشان ببینند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
3- در محل کار، مکان هایی را برای تشویق گروه های مختلف به تعامل با یکدیگر فراهم کرده ام.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required) (به طور مثال: یک کافه کوچک، چند مبل یا صندلی که به صورت اختصاصی برای گفتگوی افراد در ساعات استراحت تعبیه شده اند و یا فقط چند میز و صندلی و فضایی آرام که افراد بتوانند آنجا بنشینند و صحب کنند و…)‬‬‬‬‬‬
4- کارکنان را تشویق و ترغیب می کنم که از شکست نترسند.‬‬‬‬‬‬(Required)
5- در محل کار امکانات و شرایطی برای ترغیب و تشویق کارکنان به ثبت، ضبط و به اشتراک گذاری ایده های جدید فراهم کرده ام.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required) (به طور مثال: یک دیوار عمومی یا تابلو برای اینکه افراد با ماژیک رویش بنویسند یا کاغذ روی آن بچسبانند و یا حتی در پورتال عمومی داخل سازمان جایی که به صورت عمومی افراد ایده های جدیدشان را بگذارند و ….)
6- خیلی مواقع توی محل کار برای ترغیب و تشویق فکرها و ایده های جدید اشیاء و چیز میز غیرمعمول قرار می دهم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required) به طور مثال: پوستر، تابلوی نقاشی یا عکاسی، مجسمه، گلدون های خاص، دکوراسیون خلاقانه، ظرف و ظروف، اسباب بازی، لوازم التحریر عجیب و غریب و…)‬‬‬‬‬‬
7- همیشه ایده های جدیدم را به محض اینکه به ذهنم می رسند ثبت می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
8- وقتی در حال ایجاد یک تیم هستم به دنبال افرادی هستم که توانایی ها و مهارت های مختلف را داشته باشند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
9- معمولاً برای کارکنانم تدارک و لوازم مورد نیاز برای توسعه ایده های جدید را فراهم می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
10- مراقب هستم که از ایده های جدید ابراز شده توسط کارکنان انتقاد نکنم.‬‬‬‬‬‬(Required)
11- به طور کلی وقتی کارکنانم برای توسعه یک ایده به تجهیزات یا نرم افزاری نیاز دارند، آنرا برایشان فراهم می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
12- اعضای تیم را تشویق می کنم که برای کار روی مشکلات به صورت فردی تأمل و استراحت کنند.‬‬‬‬‬‬(Required) (به طور مثال: فرض کنید یکی از اعضای تیم از شما می خواهد برای حل مشکلی که تیم در حال حل آن است نیاز دارد تا کمی به ذهنش استراحت بدهد و یا در مواقعی ممکن است شما به عنوان مدیر این کار را از اعضای تیم بخواهید تا با ذهنی بازتر به حل خلاقانه مشکل بپردازند)‬‬‬‬‬‬
13- به طور دائم کارکنان را برای بیان ایده های جدید تحسین و ستایش می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
14- کارکنان را تشویق می کنم تا مهارت های کاری به جز مسئولیت هایی که همین الان دارند را یاد بگیرند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
15- به مطالعه موضوعاتی خارج از حوزه تخصصی ام علاقه مند هستم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
16- بعضی از اوقات دوست دارم روی مسائل بسیار دشوار کار کنم.(Required)
17- کارکنان باید فقط وسایلی را به محیط کاری بیاورند و بگذارند که به کارشان ربط دارد.(Required)
18- کارکنان را ترغیب می کنم تا دانش و تجربه خود را گسترش دهند.(Required)
19- گاهی اوقات دیگران را با مسائل و مشکلاتی که راه حلی ندارند به چالش می کشم.‬‬‬‬‬‬(Required)
20- من برای کارکنان زمان لازم را برای توسعه ایده های جدید فراهم می کنم.(Required)
21- فکر می کنم که کارمندان فقط باید بهترین ایده های خود را ثبت کنند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
22- در ارزیابی کارکنان، تفکر خلاق را تشخیص داده و تصدیق می کنم.‬‬‬‬‬‬(Required)
23- ابزارهای زیادی برای ثبت ایده های جدید در اختیار کارمندان قرار می دهم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
24- وقتی وظیفه یا تکلیفی به افراد محول می کنم، سعی ام این است که به هیچ مرزی در عملکردشان اشاره نکرده و هیچ محدودیتی را بیان نکنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
25- وقتی تیمی را ایجاد می کنم که دوست دارم(تیمی با عملکرد خوب)، به ندرت اعضای آن را تغییر می دهم.(Required)
26- اغلب از تکنیک های نقش آفرینی(role-playing) برای کمک به تحریک ایده های جدید در یک جلسه استفاده می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required) (تکنیک نقش آفرینی یا ایفای نقش(role-playing): به انجام عملی گفته می شود که در آن، فرد به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه تلاش می کند تا با تغییر رفتار خود، عملی را شبیه سازی کند. مثلاً پیش از جلسه ای که قرار است با یک خریدار کالا یا خدمات برگزار شود، با هدف شبیه سازی جلسه یک نفر از کارکنان یا مدیر شرکت به طور مجازی نقش خریدار را بازی می کند و سایرین به صورت تمرینی با او وارد مذاکره می شوند.)‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
27- کارکنان را تشویق می کنم تا به صورت موقت در سایر بخش های سازمان کار یا بازدید کنند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
28- به ندرت ایده های جدیدم را ثبت و ضبط می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
29- به کارکنان آموزش های مدیریت استرس ارائه می دهم تا در موقعیت ها و زمان های سخت به آنها کمک کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
30- به طور منظم دکوراسیون دفتر کار یا جای میز کارکنان را تغییر می دهم.‬‬‬‬‬‬(Required)
31- برای کارکنان ابزارها و نرم افزارهای لازمی که برای توسعه ایده های جدید نیاز دارند را فراهم می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
32- اعضا و نحوه عضویت همه گروه های کاری را به طور منظم تغییر می دهم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
33- معتقدم که دکوراسیون فضاهای کاری باید مرتباً بازطراحی شوند.(Required)
34- فقط وظایف و تکالیفی را محول می کنم که می دانم می توان آنها را تکمیل کرد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
35- برای کارکنان محل یا محل هایی فراهم می کنم که بتوانند در آنها خلاق باشند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
36- کارکنان را تشویق می کنم که دوره هایی را در زمینه هایی خارج از تخصص خود بگذرانند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
37- من به ندرت دکوراسیون دفترکار یا محل میز کارکنان را عوض می کنم.‬‬‬‬‬‬(Required)
38- کارکنان را تشویق می کنم که هر تعداد ایده جدید ممکن که دارند را ثبت و نگهداری کنند.(Required)
39- هر روز زمانی را برای کارکنانم در نظر می گیرم تا روی ایده های جدید کار کنند.(Required)
40- کارکنان را تشویق می کنم که هر ایده جدید ممکن که برای سازمان دارند را بیان کنند.‬‬‬‬‬‬(Required)
41- به کارکنانم کمک های تخصصی لازم که برای توسعه ایده های جدید نیاز دارند را ارائه می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
42- وقتی ایده یکی از کارکنان ارزشمند باشد، ارزش ایده را به سایرین هم اعلام می کنم یا جایزه ای برایش در نظر می گیرم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
43- اغلب وظایف دشواری به افراد محول و اهداف بلندپروازانه ای تعیین می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
44- به کارکنانم اجازه می دهم پیشنهاد یا انتقاداتشان را به صورت ناشناس ارائه کنند.(Required)
45- برای کارکنانم پشتیبانی کاری مورد نیازشان را برای توسعه ایده های جدید فراهم می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
46- زمانی که در جلسه ای ایده های جدید تولید می شود، اعضای تیم باید از پیش داوری و قضاوت خودداری کنند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
47- هر روز زمانی را به طور اختصاصی برای فکر کردن درباره ایده های جدید صرف می کنم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
48- وقتی مردم ایده هایی را به من می دهند که دوست ندارم، بی علاقه گی ام در مورد ایده شان را به آنها می گویم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬(Required)
Hiddenتشویق و ترغیبِ حفظ، نگهداری و ثبت ایده های جدید:‬‬‬Hiddenکارکنان را به چالش بکشیدHiddenتشویق به تقویت و توسعه دانش و تجربه:Hiddenمدیریت محیط برای تحریک خلاقیت:Hiddenمدیریت تیم ها برای تشویق و ترغیب خلاقیت سازمانیHiddenمدیریت منابع برای تشویق و ترغیب خلاقیتHiddenایجاد تشخص، بازخورد یا اعطای جایزه برای تشویق و ترغیب خلاقیتHiddenمدیر به عنوان الگوی مناسب خلاقیت ورزی در سازمانHidden