بازی سمسارِ عُظما
19 اکتبر, 2022بازی جمخ بم بخ
19 اکتبر, 2022بعضی از شرکت کنندگان به همراه هم به صورت تیمی، تعدادی اسم برای یک محصول جدید ارائه می کنند در حالیکه سایر شرکت کنندگان همین کار را در شرایطی انجام می دهند که به طور متناوب به یک تیم وارد یا از آن خارج می شوند.
به درد کی یا کِی یا کجا می خوره؟
- تکمیل موفقیت آمیز یک پروژه
- آموزش مدیران
- سمینار دو روزه
زمان
30 الی 45 دقیقه
آموختنی ها
شرکت کنندگان می آموزند که:
الف) فرایند خلاق یک پدیده فردی است نه یک پدیده گروهی.
ب) تیم ها در مواقع زیادی فرایند خلاق را تضعیف یا کند می کنند.
ج) ورود و خروج به یک گروه می تواند خروجی خلاق آن گروه را حداکثر نماید.
نیازها
یک تخته سیاه یا وایتبرد که از وسط با یک خط آنرا به دو بخش تقسیم کرده اید، یک عدد ساعت یا ساعت مچی و لوازم التحریر مورد نیاز برای هر شرکت کننده، روی یک بخش از وایتبرد کلمه “خونه” و روی بخش دیگر “از این ستون به اون ستون” بنویسید و جلوی اتاق قرار دهید.
روش بازی
گروه را به دو گروه کوچکتر با نامهای “خونه” و “از این ستون به اون ستون” تقسیم و سپس هر گروه را به تیم های 5 نفری تقسیم کنید.
وظایف تیم ها را به صورت زیر بیان کنید: “شرکت هایدا قصد دارد اولین ساندویچ بدون سُس و ضد چاقی خود را معرفی نماید. در مورد یک سری اسامی فکر کنید که برای این محصول مناسب است.”
به دو گروه 20 دقیقه برای تکمیل این فعالیت فرصت دهید. افراد تیم های خونه می بایست به همراه هم کار کنند در حالیکه افراد تیم های از این ستون به اون ستون می بایست به طریق زیر به داخل گروه وارد و خارج شوند:
ابتدا هر شخص می بایست به طور انفرادی این فعالیت را انجام دهد(آنها می توانند در قسمت های مختلف اتاق قرار گیرند یا اینکه اگر تمایل داشته باشند می توانند اتاق را ترک کنند) سپس آنها می بایست به همراه هم مدت 5 دقیقه وارد تیم هایشان شوند بعد 5 دقیقه به صورت انفرادی و 5 دقیقه دیگر به صورت تیمی کار کنند.
شروع کار را به وسیله یک زنگ به گروه جابجائی اطلاع دهید همچنین می توانید تعدادی دستیار برای این انتخاب کنید که افراد را به داخل یا خارج تیم ها هدایت کنند.
بعد از پایان وقت تعیین شده از نمایندگان تیم های هر گروه بخواهید که فهرست خود را روی بخش مشخص شده روی تابلو برای هر تیم بنویسند. برای جلوگیری از اتلاف وقت می توانید زمان محدودی را به تیم های هر گروه اختصاص دهید. اکنون تعداد اسامی که برای ساندویچ توسط هر گروه ارائه شده شمارش کنید.
تفاوت های حاصل از نتایج هر دو گروه را یادداشت کنید و درباره مزایا و معایب”جابجائی” بحث کنید. اگرچه افراد گروه “از این ستون به اون ستون” برای ورود و خروج به اتاق زمان زیادی را از دست می دهند اما به طور معمول افراد این گروه حدود 50 تا 100 درصد نسبت به گروه “خونه”، اسامی بیشتری ارائه خواهند نمود. توجه داشته باشید که گروه ها از منابع یکسانی استفاده می نمایند. تعداد افراد و زمان هر گروه برابر است.
سوالات کاربردی
- کدام گروه ایده بیشتری ارائه نمود؟ اگر تفاوتی بین دو گروه مشاهده می شود علت آن چیست؟
- کدام گروه ایده بهتری ارائه نمود؟ معیار سنجش شما چیست؟
- چرا معمولاً تیم ” از این ستون به اون ستون ” ایده های بیشتر و بهتری نسبت به گروه “خونه” ارائه می کند؟
- چگونه یک تیم خلاقیت را در بیان اعضای خود رواج می دهد؟
- چگونه یک تیم مانع خلاقیت اعضای خود می شود؟
در صورتیکه فرصت کافی دارید
کار را به صورت چند نوبتی انجام دهید. به عنوان مثال بین خلاقیت فردی و خلاقیت تیمی شش مرحله را جایگزین نمائید. عموماً هر چه مراحل جابجائی بیشتر باشد اختلاف فاحشی بین گروه از این ستون به اون ستون و گروه خونه مشاهده می شود.
توجه
به خاطر داشته باشید که خلاقیت یک پدیده فردی است نه یک پدیده گروهی. تمام ایده های جدید از مغز افراد نشأت می گیرد.